|
Marmon ÄPY-lehden myynnin tuoksinassa Wappuna 1959
|
|
Marmon ravintola Lidon edessä Wappuna 1959. Huomaa
teekkaripallon sijoittelu kirjaimen O kohdalle.
|
|
Wappu 1959, Marmon ja silloin uusi Citroën ID. Tuon
teekkaripallon jämät me irroitimme tuulilasin kehyksestä
entisöinnin aloituksessa 32 vuotta myöhemmin...
|
|
Marmon Otaniemen
legendaarisen
Rantasaunan edessä Wappuna 1959
|
|
Marmon taitoajossa, huomaa lentävä keila nuolen kohdalla.
Wappu 1959
|
|
Marmon Helsinhin Olympiastadionin luona Wappuna
1959.
|
|
Marmon Kaivohuoneen edustalla Wappuna 1965. Takapenkillä
rouva Muuronen.
|
|
Marmon Teekkarikylän kunnossapidon
tallissa
vuonna 1980. Tämä Ratto-lehden artikkeli herätti suuren
huolen Marmonin tulevaisuudesta.
|
|
|
Vuonna 1959 eräät teekkarit miettivät sopivaa keinoa
vauhdittaa vappulehti ÄPYn myyntiä. Jotakin ehdottoman
puoleensa tempaisevaa oli keksittävä! Huhu kertoi jossakin
Turun suunnassa olevan myynnissä kaksikymmenluvulta peräisin
olevan autovanhuksen. Sepä sopisi loistavasti tarkoitukseen,
joten tuumasta toimeen. MARMON vaihtoi omistajaa huimaavaan
85.000,- vanhan markan eli noin 143 nykyeuron hintaan ja
sitten teekkari Teuvo Muuronen ajoi sen Helsinkiin. Matkalla
piti tietenkin autoa koetella ja kyllähän se kulki sen minkä
tehdas sille lupasikin eli 120 km/h. Silloisilla hiekkateillä
melko hirvittävä nopeus. Mukana seurannut
"huoltoauto", eli se uudempi auto jolla pojat olivat
autonostoon lähteneet, jäi kauas jälkeen.
Jossakin vaiheessa Marmonista oli kadonnut ratti. Ehkä jo
lentokonehallissa seistessään, ehkä myöhemmin. Joka
tapauksessa Marmoniin oli tehty vanerista uusi ratti, mutta
se ei ollut järin kestävä. Sen tuli sittemmin huomaamaan
Teuvo Muuronen ratin särkyessä tiukassa mutkassa Eläintarhan
radalla ns. "Kuoleman kurvassa". Ratin kehä
irtosi, mutta kuskin pidellessä lujasti puolista kiinni
Marmon vältti niukasti eteen tunkeneet lehmukset ja muut
pienemmät esineet.
Ensimmäisen Wapun jälkeen havahduttiin todellisuuteen.
Marmon oli jokseenkin huonossa kunnossa ja kaipasi kipeästi
remonttia. Maali oli kulunut, sisustus kehno ja moottorikin
enemmän tai vähemmän korjauksen tarpeessa. Siinä kunnossa
sitä ei oikein kukaan huolinut, mutta kun moottori
remontoitiin Vanhan Polin pihalla toimineessa korjaamossa ja
kori maalattiin siistiksi niin jo alkoi ottajia löytyä.
Tavalliset teekkarit väittivät omistajaksi TKY:n ja SiMiLi
itsensä. Syntyi lehdistöpolemiikki ja järjestettiin
Suuri Marmon Väittely Polilla. Paikalla parisen sataa
kuulijaa kun silloisissa osakuntakokouksissa lie ollut
tuskin puolisen tusinaa. Syntyneestä sopasta ei oikein
tahdottu saada selvää ennenkuin SiMiLi viimein
jalomielisesti lahjoitti Marmonin TKY:lle ja niin kaikki
olivat tyytyväisiä.
Kuusikymmenluvulla Marmon toimi ansiokkaasti TKY:n
palveluksessa. Tempauksissa sillä oli aivan oma osansa
toimiessaan esikunta-autona kulkueitten kärjessä keräämässä
puoleensa ihailevia katseita niin Helsingissä kuin
maaseudulla. Kiertueella sen kuljetuskapasiteetti pääsi
oikeuksiinsa. Siihen tuntui mahtuvan n+1 teekkaria ynnä
Retuperän torvien lisäksi megatonni muuta tarpeellista
tavaraa.
Vanhaa autoa oli kuitenkin vaikea pitää kunnossa. Syylari
vuoti, sähköt reistasivat ja vesipumppu veteli jo
viimeisiään. Niin Marmon sitten jäi seisomaan, poistui
rekisteristä vuonna -67 ja hautautui jonnekin Otakaari 20:n
talliin kaikenlaisen rojun alle moneksi vuodeksi.
Yllättäen kahdeksankymmenluvulla Marmon loikkasi romujen
alta jälleen lehtiotsikoihin ja kaiken kansan huomion
keskipisteeksi! Ratto-lehti kirjoitti Marmonin
alennustilasta vuonna 1980 otsikoiden juttunsa
raflaavasti:
"Marskin auto romuläjässä - tämä on jo kansallinen
häpeä!" Nolon tilanteen pelastajaksi ilmaantui Espoon Automuseo
ja Rafael Huhta ja niin Marmon siirrettiin museon suojiin
Pakankylän kartanoon, missä se sai seistä kaikessa
rauhassa melkein kymmenen vuotta.
|