Marmon E-75
7-Passenger Speedster, body by Locke
Kuva: Marmon Club
Marmon 78 |
|
Hilja Valtosen
villikkotytöstä kertovan romaanin "Autotyttö" kannessa
komeili mikäs muu kuin Marmon.
Kuva: Kansallismuseon kuva-arkisto
Kauppaneuvos Hanna Parviainen Marmonissaan -30 luvun alussa.
Eräs Marmonin romu jossain Suomessa...
|
|
Teekkareiden
Marmon auton historia alkaa vuodesta 1927, jolloin se valmistettiin
Marmonin tehtailla Indianapolisissa USA:ssa ja tuotiin Suomeen silloisen
Autokeskus OY:n toimesta. MARMON oli tuolloin hyvin arvostettu merkki ja
kilpaili tasapäisesti sellaisten automerkkien kanssa kuin Lincoln,
Packard ja Rolls Royce. Marmon merkkistä autoa käyttivät monet
Euroopan kuninkaalliset ja jopa T-Fordin luojalla Henry Fordilla oli Marmon edustusautonaan. Marmon tunnettiin
teknisesti erittäin edistyksellisenä automerkkinä. Marmoneissa oli jo
varhain
moottorin paineöljyvoitelu, sekä kaksi sytystulppaa jokaisessa
sylinterissä. Nykyään tätä "twin-spark" sytytystä
käytetään esimerkiksi Alfa-Romeoissa. Marmonit olivat myös
muita vastaavia autoja kevyempiä ja siten myös suorituskykyisempiä,
mikä johtui runsaasta alumiinin käytöstä. Esimerkiksi moottorin
lohko oli alumiinia, samoin koripellit. Vuosisadan
alussa harvoin käytetty alumiini
oli Marmoneille tyypillinen materiaali aina kaksikymmenluvun lopulle
asti. Marmon oli myös tunnettu
hyvästä matkustusmukavuudesta ja harvoin sattuvista rengasrikoista.
Nämä ominaisuudet olivat onnistuneen alustan ja iskunvaimennuksen
ansiota.
Itse asiassa melkein kaikki nykyautolle oleelliset teknilliset
yksityiskohdat oli keksitty kaksikymmenluvun lopulla ja ne myös
löytyvät meidän Marmonistamme. Kehittyneen alustan ja
tekniikan ansiosta Marmon oli helpompi ajaa ja kevyempi ohjata kuin
useat aikalaisensa. Niinpä Marmon
tunnettiin Suomessakin erityisesti naisen ajettavaksi sopivana autona. Ensimmäiset
Marmonit valmistettiin Indianapolisissa USA:ssa vuonna 1902. Marmoneita
ryhdyttiin tuomaan Suomeen kuitenkin vasta vuonna 1926 Autokeskus Oy:n
toimesta. Moottori -lehden
elokuun numerossa tuona vuonna julkaistiin artikkeli "Marmonilla
Porvooseen". Siinä Marmonia ylistettiin mm. seuraavin sanoin: "Marmonin
kyky vaimentaa iskuja oli todella hämmästyttävä ja suostuin
senvuoksi mielelläni seuraamaan mukana koematkalle Porvooseen.
Purjehdimme siis matkoihimme, niin, purjehtimiseen sitä voinee lähiten
verrata, sillä auton tyynenjuhlalliset liikkeet epätasaisella ja
mutkikkaalla tiellä muistuttivat suuresti ison purjeveneen liukumista
merellä. Kohopaikat tuntuivat ainoastaan ylöspäin liikuntana ja
alamäissä oli ruumis olevinaan tavallista keveämpi."
Koeajosta
kertovan artikkelin ohessa on kuva kyseisen Marmonin moottorista. Siinä
näkyvästä öljynlauhduttimesta havaitaan selvästi kyseessä olevan
malli E-75. Hämmästyttävää onkin, miten vuoden -27 mallista
Marmonia on voitu koeajaa Suomessa jo kesällä -26! Vaan niinhän ne
autojen uudet vuosimallit nykyäänkin tulevat myyntiin jo edellisen
vuoden syksyllä. Marmoneita
tuotiin Suomeen -20 -30 lukujen taitteessa kolmekymmentä kuusi
kappaletta. Näistä ainakin kaksi oli seitsemän hengen E-75 speedster
malleja Locken korilla. Toinen kuului tunnetulle Jyväskyläläiselle kauppaneuvos
Hanna Parviaiselle ja toinen on tämä meidän Marmonimme. Tällä
hetkellä Suomessa on neljä kutakuinkin ajokuntoista Marmonia. Tosin
kaksi näistä on tuotu Suomeen myöhemmin. Huhut kertovat myös
muutamista Marmonin romuista, jotka ehkä voisi vielä kunnostaa
ajokelpoisiksi. |