Marmonin entisöinti
Entisöinnin alku


Marmon Espoon Automuseossa 1989 
Konepeltiä avaamassa Jyrki Riikinsaari

Marmonia valmistellaan siirrettäväksi Otaniemeen , kevät 1991
vas. J.Riikinsaari, T.Koivula, R.Suuronen, R.Murtoniemi, N.Airola

Marmon perillä vasta remontoidussa tallissaan.

 

 

 

Vuoden 1988 syksyllä pidettiin 3A:n saunalla Teekkareiden Autokerhon saunailta, jossa Mobilisti -lehden päätoimittaja KLB piti varsin mielenkiintoisen esitelmän vanhoista ajoneuvoista. Esitelmän päätteeksi hän sitten kysäisi jotain siihen suuntaan, että "...mitäs sille teekkareiden omistamalle Marskin Marmonille nykyään kuuluu?" Meidän täytyi tunnustaa, että emme olleet koskaan siitä kuulleetkaan. Se jäi hiukan harmittamaan ja niin me sitten päätimme ottaa asiasta selvää.

Marmon löytyi sitten Espoon Automuseosta ja sinne tekemämme excursion yhteydessä Marmonia tutkailtiin ja ihasteltiin pitkään. Marmon näytti vallan hienolta, melkein valmiilta ajoon, mutta tosiasiat valkenivat hiljalleen. Kangaskatto ja sen mekanismi tietenkin puuttui, sehän näkyi jo kauas, mutta paljon vakavampia vikoja ja puutteita löytyi pellin alta niinkuin myöhemmin huomasimme.

Eräät kerholaiset kuitenkin höyrähtivät asiaan aivan vakavasti ja Marmonin entisöintiä ryhdyttiin puuhaamaan toden teolla.  Ensin selvitettiin entisöinnin edellytykset eli varmistettiin kolme onnistuneen entisöinnin mahdollistavaa asiaa: tekijät, paikka ja rahoitus. Tekijöiksi ryhtyi ryhmä vanhoja autoja harrastavia TAK:n jäseniä tukenaan hyvät yhteydet Suomen Automobiilihistorialliseen Klubiin. Entisöintiin sopiva talli löytyi Otaniemestä ja rahoitus järjestyi TKY:n ja vanhojen TAKin jäsenten perustaman Marmon Veljeskunnan tuella.

Marmonin tulevasta käytöstä päätettiin myös ennen entisöinnin aloittamista. Kun Marmon on rekisteröity museoajoneuvoksi, sitä voidaan käyttää kolmekymmentä vuorokautta vuodessa. Tarkoitus on, että puolet siitä voi ylioppilaskunta käyttää edustusajoihinsa ja toisen puolen voi Marmon Veljeskunta ja TAK käyttää vastaavalla tavalla. Marmonin entisöintiin on hankittu varoja mm. myymällä "obligaatioita", jotka oikeuttavat Marmonin käyttöön yhtenä päivänä sitten kun Marmon on valmistunut. Tosin obligaation pienellä präntätyssä osuudessa päivän pituus määriteltiin kolmeksi tunniksi "Marmonin korkean iän vuoksi". Obligaatiot on luonnollisesti lunastettava varsin pian Marmonin valmistumisen jälkeen.

Marmonin kuljettaminen ei ole aivan yhtä yksinkertaista kuin nykyauton ajaminen. Niinpä sovittiin myös, että Marmonin rattiin ei voi lähteä ilman koulutusta. Vahinkoja voisi sattua helpostikin, sillä esimerkiksi vaihdekaaviossa sillä kohtaa jossa uudemmissa autoissa on ykkönen, on Marmonissa peruutusvaihde...

Syksyllä 1990 Teknillisen Korkeakoulun Ylioppilaskunnan edustajisto päätti, että entisöintiin ryhdytään ja niin aloimme valmistella asiaa. Talven 90-91 aikana remontoitiin Marmonin tuleva entisöintitila, Marmonin talli. Sekin oli varsin mittava urakka ja antoi esimakua tulevasta. Keväällä 1991 Marmon vihdoin kuljetettiin Espoon Automuseosta Otaniemeen ja varsinainen entisöintityö pääsi alkamaan.


Marmon    Marmon Suomessa    Marmon ja Mannerheim    Marmonin vaellusvuodet    Marmon ja teekkarit    Entisöinnin alku

Marmon history     Historic pictures    Marmon restoration    Technical data    Missing_parts