Kansalaissodan päättymisen kymmenvuotisjuhlaparaati
16.5.1928
Mannerheim Esplanadilla tervehtimässä yleisöä.
Marsalkka Mannerheim tervehtimässä nuoria neitosia. Vieressä
seisomassa kenraali Martin Wetzer. Edessä istumassa kenraali
Hannes Ignatius sekä autonkuljettaja Åke Tulander.
Kuva heti neitosten tervehtimisen jälkeen.
|
|
Marsalkka C.G.E. Mannerheim oli -20 luvun lopulla
periaatteessa siviilihenkilö, eikä hänellä siten ollut
esimerkiksi armeijan edustusautoa käytettävissään. MARMONin
maahantuojan Autokeskus OY:n omisti luutnantti Fred Geitel
joka oli marsalkka Mannerheimin hyvä ystävä. Niinpä
Mannerheimilla oli aina halutessaan Marmon käytettävissään,
kuljettajan kera luonnollisesti.
Mannerheim asui Helsingissä Kaivopuistossa sijaitsevassa
talossaan jossa nykyään on Mannerheim museo. Sieltä hänet
myös haettiin kansalaissodan päättymisen kymmenvuotisjuhlaan
16. toukokuuta vuonna 1928. Juhlaan liittyvässä paraatissa
otetuissa kuvissa Mannerheim nähdään juuri tässä
Marmonissa.
Mannerheim käytti Marmonia myös pidemmillä matkoilla, mm.
eräällä Sveitsiin suuntautuneista matkoistaan.
Autoja, kuten epäilemättä hevosiakin piti Mannerheimin
mielestä käsitellä erityisellä huolella.
Eräs hänen keski-Eurooppaan suuntautuneista matkoistaan
alkoi laivalla Helsingistä. Samalla laivalla matkustaneen
henkilön poika kertoi meille muutama vuosi sitten kuinka
Mannerheimin autoa (iso avoauto) lastattaessa oli
nostoköysi katkennut ja auto pudonnut laivan kannelle.
Mannerheim suuttui, eikä tullut ulos hytistään ennen kuin
perillä Saksassa.
Marmoniin tehtiin erityisesti Mannerheimia varten eräitä
muutoksia. Marsalkka Mannerheim oli tunnetusti pitkä mies.
Vaikka Marmon on iso auto ja tilat takapenkillä ovat väljät,
piti kokoontaitettavien lisäpenkkien kiinnityskohtaa siirtää
hiukan eteenpäin, jotta pitkäjalkainen matkustaja voisi
vapaasti oikoa jalkojaan pitkillä automatkoilla. Satunnaiset
lisämatkustajat ja adjutantithan eivät jalkatilaa niin
paljon tarvinneet...
Mannerheim halusi aina automatkoilla olla selvillä
aikataulusta ja hän seurasi tarkoin kuljettajan toimintaa.
Mannerheim myös huomautti kuljettajalle jos ajettiin hänen
mielestään liian lujaa tai hiljaa. Tästä ovat kaikki
Mannerheimin kuljettajat erityisesti maininneet. Niinpä
Mannerheimia varten asennettiin matkustamoon toinen nopeusmittari jotta hän voisi paremmin
tarkkailla matkan joutumista.
MARMON on siis merkittävä palanen Suomen historiaa!
|