Marmon ja Mannerheim


Kansalaissodan päättymisen kymmenvuotisjuhlaparaati 16.5.1928

Mannerheim Esplanadilla tervehtimässä yleisöä.

Marsalkka Mannerheim tervehtimässä nuoria neitosia. Vieressä seisomassa kenraali Martin Wetzer. Edessä istumassa kenraali Hannes Ignatius sekä autonkuljettaja Lehtinen tai Tulander (kumpi?).


Kuva heti neitosten tervehtimisen jälkeen.

 

1928

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1928

Marsalkka C.G.E. Mannerheim oli -20 luvun lopulla periaatteessa siviilihenkilö, eikä hänellä siten ollut esimerkiksi armeijan edustusautoa käytettävissään. MARMONin maahantuojan Autokeskus OY:n omisti luutnantti Fred Geitel joka oli marsalkka Mannerheimin hyvä ystävä. Niinpä Mannerheimilla oli aina halutessaan Marmon käytettävissään, kuljettajan kera luonnollisesti.

Mannerheim asui Helsingissä Kaivopuistossa sijaitsevassa talossaan jossa nykyään on Mannerheim museo. Sieltä hänet myös haettiin kansalaissodan päättymisen kymmenvuotisjuhlaan 16. toukokuuta vuonna 1928. Juhlaan liittyvässä paraatissa otetuissa kuvissa Mannerheim nähdään juuri tässä Marmonissa. Mannerheim käytti Marmonia myös pidemmillä matkoilla, mm. eräällä Sveitsiin suuntautuneista matkoistaan. 

Autoja, kuten epäilemättä hevosiakin piti Mannerheimin mielestä käsitellä erityisellä huolella. Eräs hänen keski-Eurooppaan suuntautuneista matkoistaan alkoi laivalla Helsingistä. Samalla laivalla matkustaneen henkilön poika kertoi meille muutama vuosi sitten kuinka Mannerheimin autoa (iso avoauto) lastattaessa oli nostoköysi katkennut ja auto pudonnut laivan kannelle. Mannerheim suuttui, eikä tullut ulos hytistään ennen kuin perillä Saksassa. 

Marmoniin tehtiin erityisesti Mannerheimia varten eräitä muutoksia. Marsalkka Mannerheim oli tunnetusti pitkä mies. Vaikka Marmon on iso auto ja tilat takapenkillä ovat väljät, piti kokoontaitettavien lisäpenkkien kiinnityskohtaa siirtää hiukan eteenpäin, jotta pitkäjalkainen matkustaja voisi vapaasti oikoa jalkojaan pitkillä automatkoilla. Satunnaiset lisämatkustajat ja adjutantithan eivät jalkatilaa niin paljon tarvinneet...

Mannerheim halusi aina automatkoilla olla selvillä aikataulusta ja hän seurasi tarkoin kuljettajan toimintaa. Mannerheim myös huomautti kuljettajalle jos ajettiin hänen mielestään liian lujaa tai hiljaa. Tästä ovat kaikki Mannerheimin kuljettajat erityisesti maininneet. Niinpä Mannerheimia varten asennettiin matkustamoon toinen nopeusmittari jotta hän voisi paremmin tarkkailla matkan joutumista.

MARMON on siis merkittävä palanen Suomen historiaa!


Marmon    Marmon Suomessa    Marmon ja Mannerheim    Marmonin vaellusvuodet    Marmon ja teekkarit    Entisöinnin alku

Marmon history     Historic pictures    Marmon restoration    Technical data    Missing_parts