Kansalaissodan
päättymisen kymmenvuotisjuhlaparaati 16.5.1928

Mannerheim Esplanadilla
tervehtimässä yleisöä.

Marsalkka Mannerheim
tervehtimässä nuoria neitosia. Vieressä seisomassa kenraali Martin
Wetzer.
Edessä istumassa kenraali Hannes Ignatius sekä autonkuljettaja Åke Tulander.

Kuva heti neitosten tervehtimisen jälkeen.
|
|
Marsalkka
C.G.E. Mannerheim oli -20 luvun lopulla periaatteessa siviilihenkilö,
eikä hänellä siten ollut esimerkiksi armeijan edustusautoa
käytettävissään. MARMONin
maahantuojan Autokeskus OY:n omisti luutnantti Fred Geitel joka oli
marsalkka Mannerheimin hyvä ystävä. Niinpä Mannerheimilla oli aina halutessaan Marmon käytettävissään, kuljettajan kera
luonnollisesti.
Mannerheim
asui Helsingissä Kaivopuistossa sijaitsevassa talossaan jossa nykyään
on Mannerheim museo. Sieltä hänet myös haettiin kansalaissodan päättymisen
kymmenvuotisjuhlaan 16. toukokuuta vuonna 1928. Juhlaan liittyvässä
paraatissa otetuissa kuvissa Mannerheim nähdään juuri tässä
Marmonissa. Mannerheim
käytti Marmonia myös pidemmillä matkoilla, mm. eräällä Sveitsiin suuntautuneista
matkoistaan.
Autoja, kuten epäilemättä
hevosiakin piti Mannerheimin mielestä käsitellä erityisellä
huolella. Eräs hänen
keski-Eurooppaan suuntautuneista matkoistaan alkoi laivalla
Helsingistä. Samalla laivalla matkustaneen henkilön poika kertoi
meille muutama vuosi sitten kuinka Mannerheimin autoa (iso avoauto)
lastattaessa oli nostoköysi katkennut ja auto pudonnut laivan kannelle.
Mannerheim suuttui, eikä tullut ulos hytistään ennen kuin perillä
Saksassa.
Marmoniin
tehtiin erityisesti Mannerheimia varten eräitä muutoksia. Marsalkka
Mannerheim oli tunnetusti pitkä mies. Vaikka Marmon on iso auto ja
tilat takapenkillä ovat väljät, piti kokoontaitettavien lisäpenkkien
kiinnityskohtaa siirtää hiukan eteenpäin, jotta pitkäjalkainen
matkustaja voisi vapaasti oikoa jalkojaan pitkillä automatkoilla.
Satunnaiset lisämatkustajat ja adjutantithan eivät jalkatilaa niin
paljon tarvinneet...
Mannerheim
halusi aina automatkoilla olla selvillä aikataulusta ja hän seurasi
tarkoin kuljettajan toimintaa. Mannerheim myös huomautti kuljettajalle
jos ajettiin hänen mielestään liian lujaa tai hiljaa. Tästä ovat
kaikki Mannerheimin kuljettajat erityisesti maininneet. Niinpä
Mannerheimia varten asennettiin matkustamoon toinen nopeusmittari
jotta hän voisi paremmin tarkkailla matkan joutumista.
MARMON
on siis merkittävä palanen Suomen historiaa! |