|
Virranjakajan keskipakosäädin. Sytytysennakkoa
säädetään myös ajon aikana kuljettajan toimesta ratissa olevilla
viiksillä. Alipainesäätöä ei ole. Jakaja on laturin toisessa päässä
kiinni ja se saa voimansa jakopäästä.
|
|
Lataussäädin, diodeja tms on turha etsiä. Autossa 6
voltin miinus maadotteinen sähköjärjestelmä.
|
|
Öljynpuhdistin (sivuvirta), joka on mallia keittävä.
Puhdistin on kiinnipakosarjan kyljessä ja se lämmittää tai keittää öljyä
niin, että kevyemmät ainesosat imetään kaasuttimeen ja sitä kautta
poltettavaksi (hajuhaitta). Nyt puhdistin on muutettu normaaliksi,
vaihdettavalla paperipatruunalla varustetuksi öljynsuodattimeksi ja estetty
pakokaasun kierto puhdistimessa. Tällöin öljyn kiertää alkuperäistä
reittiä ja ulkonäkö alkuperäinen, mutta auto ei ole niin tarkka käytettävän
öljylaadun suhteen.
|
|
Öljynpuhdistimen piirros alkuperäisessä asussaan.
Tehtaan piirros vuodelta 1927
|
|
Etupenkin istuinosan runko, tammea, uusi (vanha oli aidosti
huono).
|
|
Lisää penkkien runkoja; autossa olleet eivät olleet
alkuperäisiä tai olivat enemmän tai vähemmän lahoja.
|
|
Kojetaulu, jonka joku on kivasti maalannut
violetiksi ja porannut täyteen omia reikiä. Alkuperin se on ilmeisesti ollut
ootrattu puujäljitelmäksi.
|
|
Ilmeisesti autovarkaudet ovat olleet jo vuonna 1927
ongelma. Kojetaulussa on tunnistelaatta jossa on auton alustanumero ja sen
irroittaminen laattaa vahingoittamatta on mahdotonta.
|
|
Etulokasuojat lähdössä maalaukseen (kiiltävän
mustiksi). Kaikille lokasuojilla yms. osille on rakennettu kuvan mukaiset
telineet joissa ne voidaan kuljettaa, maalata ja varastoida odottamaan autoon
asennusta.
|
|
Maalausta varten auto on piirretty CADilla (myös
yksityiskohdista suurennoksia). Sen jälkeen kuvat on väritetty ja näiden
perusteella maalari sitten osaa maalata koristeraidat ja värirajat oikein.
Raitojen kulku on selvitetty kirjallisista lähteistä ja hiomalla korista
vesihionnalla maalikerroksia pois. Niin, parhaimmissa paikoissa oli yksitoista
(11) maalikerrosta.
|
|
Tuuletin ja sen hihnapyörä. Halkaisija noin 50 cm.
|
|
Etujalkatilan lauta. Listat ovat kiillotettua alumiinia
ja iso "nappi" on stratin käyttöpoljin. Autossa ei toki tuolloin
ollut vielä solenoidia...
|
|
Joskus on uskallettava käyttää myös voimaa.
Kuvassa menossa laturin toisen laakerin irroitus. Yli 70 vuotta tiukalla
puristesovitteella kiinni ollut laakerioli tiukassa...
|