Marmon Suomessa,

1926 -



Marmon E-75 7-Passenger Speedster, body by Locke
Kuva: Marmon Club

Marmon 78

 Hilja Valtosen villikkotytöstä kertovan romaanin "Autotyttö" kannessa komeili mikäs muu kuin Marmon.


Kuva: Kansallismuseon kuva-arkisto
Kauppaneuvos Hanna Parviainen Marmonissaan -30 luvun alussa.


Eräs Marmonin romu jossain Suomessa...

Teekkareiden Marmon auton historia alkaa vuodesta 1927, jolloin se valmistettiin Marmonin tehtailla Indianapolisissa USA:ssa ja tuotiin Suomeen silloisen Autokeskus OY:n toimesta. MARMON oli tuolloin hyvin arvostettu merkki ja kilpaili tasapäisesti sellaisten automerkkien kanssa kuin Lincoln, Packard ja Rolls Royce. Marmon merkkistä autoa käyttivät monet Euroopan kuninkaalliset ja jopa T-Fordin luojalla Henry Fordilla oli Marmon edustusautonaan.

Marmon tunnettiin teknisesti erittäin edistyksellisenä automerkkinä. Marmoneissa oli jo varhain moottorin paineöljyvoitelu, sekä kaksi sytystulppaa jokaisessa sylinterissä. Nykyään tätä "twin-spark" sytytystä käytetään esimerkiksi Alfa-Romeoissa. Marmonit olivat myös muita vastaavia autoja kevyempiä ja siten myös suorituskykyisempiä, mikä johtui runsaasta alumiinin käytöstä. Esimerkiksi moottorin lohko oli alumiinia, samoin koripellit. Vuosisadan alussa harvoin käytetty alumiini oli Marmoneille tyypillinen materiaali aina kaksikymmenluvun lopulle asti.

Marmon oli myös tunnettu hyvästä matkustusmukavuudesta ja harvoin sattuvista rengasrikoista. Nämä ominaisuudet olivat onnistuneen alustan ja iskunvaimennuksen ansiota. Itse asiassa melkein kaikki nykyautolle oleelliset teknilliset yksityiskohdat oli keksitty kaksikymmenluvun lopulla ja ne myös löytyvät meidän Marmonistamme. Kehittyneen alustan ja tekniikan ansiosta Marmon oli helpompi ajaa ja kevyempi ohjata kuin useat aikalaisensa. Niinpä Marmon tunnettiin Suomessakin erityisesti naisen ajettavaksi sopivana autona. 

Ensimmäiset Marmonit valmistettiin Indianapolisissa USA:ssa vuonna 1902. Marmoneita ryhdyttiin tuomaan Suomeen kuitenkin vasta vuonna 1926 Autokeskus Oy:n toimesta. Moottori -lehden elokuun numerossa tuona vuonna julkaistiin artikkeli "Marmonilla Porvooseen". Siinä Marmonia ylistettiin mm. seuraavin sanoin: "Marmonin kyky vaimentaa iskuja oli todella hämmästyttävä ja suostuin senvuoksi mielelläni seuraamaan mukana koematkalle Porvooseen. Purjehdimme siis matkoihimme, niin, purjehtimiseen sitä voinee lähiten verrata, sillä auton tyynenjuhlalliset liikkeet epätasaisella ja mutkikkaalla tiellä muistuttivat suuresti ison purjeveneen liukumista merellä. Kohopaikat tuntuivat ainoastaan ylöspäin liikuntana ja alamäissä oli ruumis olevinaan tavallista keveämpi."

Koeajosta kertovan artikkelin ohessa on kuva kyseisen Marmonin moottorista. Siinä näkyvästä öljynlauhduttimesta havaitaan selvästi kyseessä olevan malli E-75. Hämmästyttävää onkin, miten vuoden -27 mallista Marmonia on voitu koeajaa Suomessa jo kesällä -26! Vaan niinhän ne autojen uudet vuosimallit nykyäänkin tulevat myyntiin jo edellisen vuoden syksyllä.

Marmoneita tuotiin Suomeen -20 -30 lukujen taitteessa kolmekymmentä kuusi kappaletta. Näistä ainakin kaksi oli seitsemän hengen E-75 speedster malleja Locken korilla. Toinen kuului tunnetulle Jyväskyläläiselle kauppaneuvos Hanna Parviaiselle ja toinen on tämä meidän Marmonimme.

Tällä hetkellä Suomessa on neljä kutakuinkin ajokuntoista Marmonia. Tosin kaksi näistä on tuotu Suomeen myöhemmin. Huhut kertovat myös muutamista Marmonin romuista, jotka ehkä voisi vielä kunnostaa ajokelpoisiksi.

 


Marmon    Marmon Suomessa    Marmon ja Mannerheim    Marmonin vaellusvuodet    Marmon ja teekkarit    Entisöinnin alku

Marmon history     Historic pictures    Marmon restoration    Technical data    Missing_parts